Dag 24 - Costa Maya

13 november 2019 - Miami Beach, Florida, Verenigde Staten

Iets voor 8u leggen we vandaag aan in Costa Maya. Costa Maya is eigenlijk niet de naam van de plaats waar we aanleggen, maar eigenlijk de naam van het bedrijf dat hier alle toeristische activiteiten uitbaat. Eigenlijk kom je in het dorp Mahahual. Oorspronkelijk gingen we hier een tocht in de jungle maken met quads, maar om geen risico met Pascale haar rug te nemen hebben we deze excursie gecanceld.

De meeste passagiers kiezen hier voor het bezoek aan de Maya piramides. Komt het door de decompressie van onze roadtrip waar we 3 weken elke dag van alles hebben bezocht ? Of is het mijn buikgevoel dat het ons minder interesseert ? Ik weet het niet zeker...

Feit is dat wij ze deze keer niet gaan bezoeken, misschien ooit als we hier nog eens passeren.

Het wordt dus vandaag een rustige dag naar het La bamba beach resort. Een goede keuze zo zal blijken want we waren maar met weinigen en zo was het bijna voor ons privé.

Rond 9u wandelen we de lange pier af, voorbij de Empress of the Seas, één van Royal Caribbean's kleinere schepen, speciaal gericht op de mini-cruises vanuit Miami van 3 of 4 nachten.

IMG_20191112_083953

Van het weer hebben we voorlopig niet meer te klagen, een quasi vlekkeloze blauwe hemel en een temperatuur van 30 graden. Maar het voelt eigenlijk nog veel warmer aan.

IMG_20191112_084059

IMG_20191112_084242

Een rit van zo'n kwartiertje met een moderne autocar brengt ons aan bij het privé resort La Bamba beach. Voor vertrek krijgen we wel de melding dat het water niet volledig helder is omdat er de voorbije dagen een aantal zware onweders zijn geweest en bodemzand daardoor werd omgewoeld. Geen vuil of zo gewoon zand dat nog terug moet bezinken. We krijgen de mogelijkheid om naar een ander strand te gaan, maar dat niet privé is. Dat doen we liever niet want dan weten we uit ervaring dat je om de 2 minuten iemand naast je ligbed hebt staan om je iets te verkopen... We blijven dus bij La Bamba.

Het laatste stuk naar het beach resort loopt over een niet verharde weg door de mangroves (zeg maar tropisch bos). Het ligt er zo slecht bij dat we al dachten... hadden we maar gaan quaden. ;-)

La Bamba beach resort zelf is zeer netjes aangelegd met alle voorzieningen en niet onbelangrijk... "open bar".
Zoals gezegd was het er lekker rustig en lagen we dan ook aan het waterfront.

IMG_20191112_094017

IMG_20191112_094124

IMG_20191112_094135

IMG_20191112_094508

IMG_20191112_130822 IMG_20191112_132606

We konden ook vrij gebruik maken van de watersport faciliteiten.

IMG_20191112_100525

IMG_20191112_102748

IMG_20191112_133327

instaplace_20191112_131007

IMG_20191112_134024

IMG_20191112_134123

Kwam het door te veel cocktails ? al te veel gegeten op de cruise ? of was de hangmat kapot ? Ik durf het niet zeggen...

In de namiddag keren we terug naar de Symphony of the Seas. Iedereen kon terugkeren wanneer hij of zij dat zelf wou. Dit was geregeld met taxi's waarvoor je een gratis coupon had.

IMG_20191112_142823

Rond 16u30 vertrekken we alweer naar onze volgende bestemming, we blijven in Mexico, naar het eiland Cozumel. We vertrekken voor Empress of the Seas. Bij vertrek volgt er een gebruikelijke hoorn battle... tussen beide schepen.

We zijn nog maar net de haven uit, als Captain Rik zich meldt over de PA (gebruikte term voor Public Address geluidssysteem). Hij hoopt dat iedereen een leuke dag heeft gehad in Costa Maya maar dat we nu op volle snelheid richting Cozumel zullen varen voor een Medical Evacuation en dat we hierdoor al om 23u vanavond in Cozumel zullen aanmeren en daar de nacht aan de kade zullen doorbrengen. Dat het geen zin heeft om terug de zee op te gaan om wat rondjes te draaien. Normaal was de aankomst maar voorzien voor 6u morgenochtend. We zullen zien of dit gevolgen heeft voor het avondprogramma...

Wij gaan dineren zoals gepland vanavond en we moeten zeggen dat het alweer een uitstekende keuken is aan boord deze week.

Zoals deze zalm tartaar deze avond.

IMG_20191112_201701

We horen verder niets meer over eventuele veranderingen aan het avondprogramma dus gaan we zoals gepland naar de 3de productieshow van deze week. De ijsshow "1977", die het verhaal vertelt over de gestolen kroonjuwelen in London in... 1977. Wat volgt is een achtervolging door verschillende werelddelen om de boef te pakken te krijgen. Eind goed al goed en zo kan in London het jubileum van de Queen gevierd worden.

Alweer een topproductie met een internationale ice cast, met topschaatsers uit USA, Rusland, Belarus, Tsjechië, Canada en Frankrijk.
De meeste schaatsers in de cast zijn ex-olympische spelen deelnemers. Ze tekenen een contract voor 8 maanden. Wanneer er een nieuw lid in de cast komt heeft deze 1 week om tijdens de repetities de ganse show onder de knie te krijgen.

Geen enkele hapering of valpartij valt te bespeuren. Prachtige kostuums en decors maken er een spektakel van. Ook de videoprojecties op het ijs geven een extra dimensie. Maar het meest spectaculaire was al aan het begin van de show te bekijken wanneer een 50-tal computer gestuurde drones boven het ijs komen vliegen, daar een lichtshow geven en dan opnieuw achter de coulissen verdwijnen.

De tot ijspiste omgebouwde Studio B.

DSC_0004

DSC_0215

DSC_0224

DSC_0228

DSC_0234

Mooi, heel mooi. Na de voorstelling komt cruise director Mike met de mededeling dat er op het einde van de cruise nog een tweede (andere) ice show zal volgen.

Ondertussen zijn we weeral bijna tegen middernacht aan en moeten we een aantal uurtjes gaan slapen want morgenochtend is het heel vroeg dag. Om 06u45 worden we al op het meeting point verwacht voor een dag Xplore. Wat dat allemaal inhoud horen jullie morgen. En daarvoor moeten we nog een transfer van Cozumel naar Playa Del Carmen doen.

Van de medische evacuatie niets meer vernomen, die moet gebeurd zijn terwijl wij in de Ice show waren, want inderdaad ondertussen liggen we al aangemeerd in Cozumel.

DSC_0239

Good night.

1. Benno:
    goodnight tot morgen xxxxx
  2. Patricia:
    13 november 2019
    Wij hebben Cozumel rondgereden in een buggy, heel tof om te doen 😉geniet er nog van.
  3. Erik:
    13 november 2019
    Als kind gingen we naar het sportpaleis om Holiday on Ice te gaan kijken...🤞🤗
    Jullie gaan daar voor naar😁👌
    Elke dag sta ik verstomd van hoe of wat jullie meemaken of zien...😳🤪
    Enjoy life 😍💋
  4. B &P:
    13 november 2019
    Playa del Carmen is voor mij meer dan 20 jaar geleden. Ben nieuwsgierig voor de foto’s morgen.
    Veel plezier vandaag.