Dag 5 - Savannah

25 oktober 2019 - Savannah, Georgia, Verenigde Staten

Vandaag geen verplaatsing want we bleven in Savannah om deze stad verder te ontdekken. Dus even lekker uitslapen dachten we, maar dat was buiten enkele arbeiders gerekend die ook in ons gedeelte van het hotel verbleven. Om 6u vertrokken ze met veel lawaai en brullende motoren van hun trucks. Alsof dat nog niet genoeg was begonnen iets later de helikopters over te vliegen van het nabij gelegen Hunter Army Airfield.

Savannah gelegen in de staat Georgia, niet ver van de kust van de Atlantische Oceaan en daarmee verbonden door de Savannah river.
Opgericht in 1773 en gebouwd volgens een klassiek stratenplan met vele rechte lanen en straten en verbonden door 24 pleinen. Het groeide in de jaren 1800 uit tot een rijke landbouwstad, waar ook slavernij werd gelegaliseerd. Deze rijkdom zie je nog steeds aan de vele originele en mooie woningen. Tijdens de burgeroorlog tussen noord en zuid werd Savannah gespaard door generaal William T. Sherman van het Unie leger net omdat hij de stad zo mooi vond in tegenstelling tot de andere steden op zijn weg, die hij bijna allemaal had laten platbranden.

Savannah zal de meeste onder jullie niets zeggen.... en toch. Wie heeft de film Forrest Gump met Tom Hanks niet gezien ?

Wij hadden voor vandaag een Old Savannah tour geboekt. Een combinatie van een gegidste tour met hop on/hop off mogelijkheid op 16 stopplaatsen. Leuke extra... op vele stopplaatsen kwam er een acteur aan boord die één van de belangrijke figuren van Savannah uitbeelde en een leuke anekdote vertelde.

We besloten om te beginnen met de tour eerst volledig mee te rijden en dan te beslissen op welke stopplaatsen we te voet op ontdekking zouden gaan.

Ook kenmerkend voor Savannah zijn de eikenbomen bedekt met Spaans mos.

DSC_0077

DSC_0004

DSC_0006

DSC_0013

Enkele van de acteurs... uiteraard mag Forest Gump niet ontbreken.

DSC_0010

DSC_0018

DSC_0011

Wie herinnert zich Tom Hanks niet als Forrest Gump op het bankje ?
Het was op Chippewa Square, alleen staat het bankje nu in een museum.

Forrest Gump

DSC_0019

We kijken verder naar de mooie huizen uit de koloniale tijd van voor de burgeroorlog, mooie tuinen en pleinen.

DSC_0016

DSC_0022

DSC_0025

DSC_0029

DSC_0027

DSC_0031

Al dan niet versierd voor de tijd van het jaar...

DSC_0034

DSC_0041

Tijd voor lunch in een American Diner.

DSC_0053

Eén van de oudste synagoge's in de VS staat in Savannah. Het rare is dat ze gebouwd is als een Christelijke gotische kerk.

DSC_0039

Dan komen we aan het prachtige Armstrong house. Sinds 2017 in handen van de steenrijke hotelier Richard Kessler die het volledig liet renoveren naar oorspronkelijk model. Enkel een zwembad in de tuin werd extra aangelegd.

DSC_0043

DSC_0044

DSC_0045

We gaan zo richting Forsyth Park met prachtige fontein.

DSC_0046

DSC_0048

DSC_0050

We passeren nog meer mooie huizen en trekken richting kathedraal van St. Johnn the Baptist.

DSC_0052

DSC_0055

DSC_0063

DSC_0056

DSC_0059 DSC_0060

Volgende stop is het Colonial Park, wat de begraafplaats was van Savannah tot in 1853.

DSC_0064

DSC_0072

DSC_0069

We trekken verder noordwaarts richting Savannah river waar we gisterenavond gedineerd hebben, onderweg hebben we even contact met het thuisfront.

DSC_0073

DSC_0070

DSC_0071DSC_0075

DSC_0076

Zo rijden we na een mooie dag, met de tourbus terug naar het visitor center waar onze auto geparkeerd staat. Er rest ons nog genoeg tijd om naar de Levis store te rijden op zoek naar een mooie deal. En dat lukt ook nog.... 2 jeans voor 72 euro. Daar heb je bij ons nog niet één voor.
Het enige slechte nieuws... ik ben gekrompen ! De voorbije jaren had ik altijd lengte maat 32...nu moeten overstappen naar maat 30 :-(

Nadien stoppen we bij Publix, halen we wat te eten en keren we terug naar het hotel, zodat we onze voetjes wat rust kunnen gunnen.

Morgen gaat het noord-westwaarts, richting Atlanta, de hoofdstad van Georgia. Daar waar we vandaag nog zonnig weer hadden met 27 graden ziet het er in Atlanta de komende dagen heel wat frisser en nat uit.

We zien wel, tot morgen.

1. Benno:
    25 oktober 2019
    Binnenkort ben je nog zo groot als ik hahaha
  2. Erik:
    Mooi buitenverblijf...😇👌
    We komen met alle plezier eens op bezoek🤪😉
    Ik hoop op een goede nachtrust 🍀😘
  3. Francoise van nunen:
    Heel mooi :)
  4. Leo De Haen:
    25 oktober 2019
    Ben nu terug bij met lezen van jullie reisverslag. Prachtig geniet ervan en de beste wensen nog aan de jarige. Daag Leo en ook. van ons Hilda.
  5. Luc & Ivette:
    26 oktober 2019
    Ziet er allemaal heel netjes uit...Leuk die link met Forrest Gump.