Dag 3 - Saint Augustine

23 oktober 2019 - St. Augustine, Verenigde Staten

Rond 5u30 werden we spontaan wakker alvorens de wekker dat moest doen. Planning was vandaag om al rond 7u30 te vertrekken richting Saint Augustine. Dat is het oudste en eerste stadje op grondgebied van de Verenigde Staten, gebouwd door de Spaanse Conquistador Pedro Menedez in 1565. In de jaren die volgden was er een continue strijd tussen de Spanjaarden, Engelsen en Fransen om Saint Augustine in handen te krijgen.

Als we de koffers inladen voelen we al de zwoele warmte, het zal alweer een hete dag worden. De weerman op de TV gaf mee dat het door de hoge vochtigheid vandaag 100°F zou aanvoelen... Dat beloofd.

De (bijna) dagelijkse routine van een roadtrip.

DSC_0002

Het feit dat we zo vroeg vertrokken zijn, komt doordat we alvorens Saint Augustine te bezoeken, eerst nog Fort Mantanzas willen bezoeken zo'n 25km voor Saint Augustine. Het fort zelf stel niet zoveel voor want het was eigenlijk maar een voorpost van het grote Castillo de San Marcos in S.A. zelf. Maar het is gelegen op het natuurgebied Rattle Snake Island waar je onder begeleiding van een park ranger een bezoek aan het fort en een natuurtrail kan brengen. Je moet wel met een gratis ferry oversteken naar het eiland en de plaatsen zijn beperkt, dus wilden we tijdig aanwezig zijn.

De rit tot daar was zo'n 250km, maar na een half uurtje rijden staan we stil. Een zwaar ongeval op de I 95 zorgt ervoor dat we handerhalf uur verliezen op ons tijdschema en lichte stress krijgen omdat we de ferry in onze gedachten al zien vertrekken zonder ons... Geen ideaal begin van de echte start van onze roadtrip.

DSC_0004

DSC_0005

DSC_0006

Als we terug op gang komen, besluiten we ons niet druk te maken en alsnog de volgende ferry en tour proberen te halen. De verloren tijd inhalen door harder te rijden is hier geen optie. De State Troopers staan dikwijls achter de struiken verscholen voor snelheidscontroles. Bij aankomst in Fort Mantanzas blijkt echter dat we voor niets gestressed hebben want de ferry is momenteel buiten dienst door orkaanschade...

We nemen dan maar enkele foto's van op afstand en de toch aanwezige Park Rangers laten een film zien met wat informatie. Er is schade aan het aanlegplatform op het eiland en het zal nog maanden duren alvorens het hersteld zal zijn zeggen ze... Met een zucht daar achteraan door de loge bureaucratie...

DSC_0010

DSC_0008 DSC_0009

DSC_0012

DSC_0013

DSC_0014

Na het kort bezoekje hier rijden we dan maar verder naar ons hotel voor vandaag, de Edgewater Inn, een waterfront hotel aan de Mantanzas River en met zicht op Saint Augustine. Onderweg zien we mooie stranden en fraaie strandhuizen.

DSC_0016

DSC_0017

De kamer is nog niet beschikbaar maar we kunnen al wel onze wagen op de parking plaatsen en dus trekken we te voet de brug over tot aan het historisch koloniale centrum van S.A. We bezoeken de oudste gebouwen van de VS, het Castillo de San Marcos, de Plaza de la Constitiucion, de Basiliek van S.A. en het Flagler College (voormalige hotel Ponce de Leon).

DSC_0021

DSC_0028

DSC_0024

DSC_0025

DSC_0030

Het koloniale kwartier bevat verschillende oudste gebouwen van de VS, zoals oa het eerste schooltje.

DSC_0036

DSC_0035

DSC_0034

DSC_0032

DSC_0033

Het Castillo de San Marcos werd gebouwd in 1672 toen Sint Augustine al reeds 107 jaar bestond.
In het kasteel zelf zijn reconstructies gebouwd hoe er aan toe ging destijds.

DSC_0031

DSC_0041

DSC_0037

DSC_0044

DSC_0046

DSC_0052

Terwijl Pascale een rug-rustpauze neemt verken ik de bovenkant van het fort.

DSC_0063

DSC_0053

DSC_0057

DSC_0060

DSC_0062

DSC_0059

We gaan verder naar de Basiliek van S.A. en de Plaza de la Constitucion.

DSC_0064 DSC_0065

DSC_0070

DSC_0068

DSC_0069

Zo komen we aan het Flagler College, het voormalige Ponce de Leon hotel met 540 kamers dat opende in 1888 en gebouwd werd door de rijke projectontwikkelaar Henry Flagler in Spaanse Renaissance stijl. Het was één van de eerste gebouwen dat van in het begin voorzien was van elektriciteit en stromend water. Het was vooral in trek voor de rijken uit het noorden zoals New York, die met de trein tot in Florida kwamen om te overwinteren. Sinds 1968 is het dus omgebouwd tot een universiteit voor vrije kunsten. 33 richtingen worden er aangeboden aan meer dan 2500 studenten. Voor een opleiding bachelor betaal je al wel gauw zo'n slordige 19.000 dollar...

DSC_0071

DSC_0072

DSC_0073

DSC_0077

DSC_0076 DSC_0075

Saint Augustine telt nog meerdere mooie gebouwen in deze stijl. Dit afgewisseld met mooie groene pleinen.

DSC_0078

DSC_0079

Het is een mooie verzorgde en gezellige stad. En alles op wandelafstand van elkaar. Prima voor een ééndags bezoek.

Tegen de avond wandelen we terug naar ons waterfront verblijf om te genieten van het lekkere zonnetje en het mooie uitzicht.
We hebben zelfs wat huisdiertjes vandaag.

DSC_0084

DSC_0082

DSC_0085

DSC_0087

DSC_0088

DSC_0090

Tegen de avond begin ik in de ondergaande zon aan de blog van vandaag en maken we het gezellig met een kaas en wijn vanavond(je).
De temperatuur blijft aangenaam warm en het avondzicht op Saint Augustine werd er zeker niet minder op.

CSC_0103

DSC_0099

Morgen verlaten we Florida en rijden we de staat Georgia binnen, voor een tweedaags bezoek aan Savannah. Een erg intact gebleven stad uit de tijd van de Amerikaanse burgeroorlog.

De tropische storm Nestor lijkt Georgia ondertussen verlaten te hebben en situeert zich nu ver genoeg boven de Atlantische Oceaan zodat we daar normaal voorlopig geen last zouden van mogen ondervinden. Het wordt wel koeler de komende dagen maar dat vinden we na vandaag niet echt erg.

See you all tomorrow...

ps: niet alle foto's staan in het verslag, wil je ze allemaal bekijken ga dan naar de fotopagina en kies album Dag 3 - Saint Augustine

1. Dennis:
    23 oktober 2019
    Ziet er weeral zalig uit !enjoy xx
  2. B &P:
    23 oktober 2019
    Super zo’n kamertje aan het water 👍👍 en nog een lesje geschiedenis erbij 😉
  3. Yolande & Roger:
    23 oktober 2019
    Dan wel geen ferry tochtje kunnen meemaken, maar wel heel veel zalige foto’s kunnen maken 👍😍😘
  4. Luc & Ivette:
    26 oktober 2019
    Mooie foto´s hoor. Zal wel meteen de plaats zijn met de meeste "cultuur", de geschiedenis van de Amerikaan gaat natuurlijk niet zo héél ver terug in de tijd!
    Het lijkt daar wel erg rustig overal, heerlijk.