Dag 10 - Chattanooga

30 oktober 2019 - Ruby Falls, Tennessee, Verenigde Staten

Geen beren meer gehoord vorige nacht, dus we hadden een goede nachtrust. Vandaag verlaten we alweer de Great Smoky Mountains en beseffen we dat de tijd weeral snel gaat, we zijn immers al aan onze tweede week bezig. Geen grote verplaatsing vandaag, want we rijden zo'n 250km zuid-westwaarts voor een overnachting in Chattanooga.

We hebben dus vandaag alle tijd en genieten van de laatste zon en vergezichten van de bergen.

Er was zelfs nog tijd om de was van de eerste week te doen en een partijtje te poolen.

We verlaten de G.S.M. langs de noordkant en rijden Tennessee binnen. Eerste stop is  Pigeon Forge, waar we de tank van de auto volgooien en onze weg verder zetten richting Knoxville. Gek, als je hier cash betaald bij het tanken betaal je 10 cent per gallon minder dan met de kaart...
Pigeon Force betekent ook Dolly Parton. We rijden voorbij haar pretpark Dollywood en Dolly Splash world.

Het weer onderweg is prachtig tot we in de verte blijkbaar veel rook opmerken. We denken eerst aan een bosbrand.... maar nee het was gewoon weer "smoky" (mist).

Een paar kilometer verder is er niets meer van te bespeuren en is de zon weer volop van de partij. We maken dan ook nog een stopje op Blue star memorial highway.

De dieren hebben hier zelfs hun eigen voetpad...

Wat zijn die Amerikaanse trucks toch mooi...

Na de middag arriveren we in Chattanooga, onze verblijfplaats voor vandaag. Niks bijzonder, een klein rustig provinciestadje, maar ze hebben wel enkele leuke dingen te bezichtigen.

Zo gaan we als eerste van de dag naar het Tennessee Aquarium. Unaniem erkent als het beste aquarium van de VS. Alhoewel we zelf thuis geen aquarium meer hebben blijft het fascineren. Het bestaat uit twee gebouwen (zout- en zoetwater) River en Ocean. De gebouwen hebben een hoogte van 12 verdiepingen en immense aquaria die doorlopen over verschillende verdiepingen. Ik zet een aantal foto's in het verslag, de rest staat op de fotopagina voor de liefhebbers, onder dag 10. Buiten vissen zijn er ook nog een aantal andere dieren te zien, die met dezelfde biotoop te maken hebben.

De biotopen zijn prachtig nagebouwd en alle aquaria zijn tip top verzorgd. Het grootse aquarium in het River gedeelte bevat. 1.5 miljoen liter water en het grootse in Ocean zelfs 2,34 miljoen liter.

We starten met het River gedeelte.

Voedertijd...

En daarna verder met het Ocean gedeelte.

Zoals gezegd ook nog andere dieren.... horen, zien, zwijgen.

CSC_0108

Immense aquaria waar je van op verschillende niveau's en op verschillende verdiepingen van alles kan ontdekken. Zelfs via een onderwatergrottenstelsel. Ze zijn zo groot, dat ze met het fototoestel zelfs moeilijk totaal in beeld te brengen zijn.

DSC_0120 DSC_0124

We hebben al veel van deze aquaria bezocht in binnen- en buitenland, maar zoiets hadden we toch nog nooit gezien.

Van daaruit rijden we richting hotel, vandaag opnieuw Best Western. Na het inchecken en een korte rustpauze, verlaten we terug het hotel voor de 2de bezienswaardigheid die we wilden zien in Chattanooga, namelijk, Ruby Falls. Weer watervallen zal u denken. Inderdaad maar met dit verschil dat deze zo'n 300 meter onder de grond ligt in de Lookout mountain.  Ja, weeral een berg... er zijn er hier nu eenmaal veel :-)

De waterval werd zo'n 240 miljoen jaar geleden gevormd in de kalksteen grotten van de Lookout Mountain. In 1928 ontdekt door ene Leo Lambert, die de watervallen noemde naar zijn vrouw Ruby. Hij richtte een bedrijfje op dat een liftschacht begon te boren en al in 1930 ging Ruby Falls open voor het publiek.

Wij gingen vandaag met een gids op pad. Eerst met de lift zo'n 26 verdiepingen naar beneden en vandaar af ben je meer dan een uur onderweg heen en terug door smalle en soms lage doorgangen naar de uiteindelijke waterval. Onderweg zie je een  waar schouwspel.

DSC_0133 DSC_0139

DSC_0140 DSC_0146

Sommige druipstenen hebben echt wel de vorm van dingen die we kennen.

Na zo'n 30 minuten wandelen bereiken we dan "le moment supreme" de Ruby waterval... 240 miljoen jaar oud, 44 meter hoog en we zitten dan zo'n 340 meter onder de grond. Het water dat naar beneden stroomt zoekt uiteindelijk verder door de grot zijn weg om uit te monden  beneden in Chattanooga in de Tennessee river.

Daarna volgt de even lange terugweg, maar soms langs andere paden in de grot. Eenmaal boven beklimmen we nog even de toren om een uitzicht te hebben over Chattanooga alvorens het donker wordt.

Wat een mooie dingen hebben we vandaag gezien, het compenseert toch wel de mindere dag van gisteren waar we door te veel volk jammer genoeg enkele dingen niet hebben kunnen doen.

Moe maar voldaan keren we dan ook terug naar ons hotel vanavond. We pikken lekkere broodjes op bij Subway en vallen daarna lekker met de voetjes omhoog op bed.

Morgen trekken we terug noordwaarts en wordt het Whiskey en country time.