Dag 11 - Nashville

31 oktober 2019 - Nashville, Tennessee, Verenigde Staten

We hadden al een vermoeden bij het ontwaken deze morgen, maar toen we even naar het weerbericht keken, wisten we hoe laat het was. De volgende 2 dagen worden kletsnat. Niet ideaal dus om dingen te bezoeken.

IMG_20191030_081328

Ook als we de kamer verlaten om te gaan ontbijten is het al grijs en nat.

IMG_20191030_081737

We worden om 11u in Lynchburg verwacht voor een bezoek aan de whiskey distillerij Jack Daniel's. Slecht weer onderweg dus we besluiten een kwartier vroeger te vertrekken dan voorzien. En het is nodig... niet alleen omdat het dus echt met bakken uit de hemel valt, maar nog vervelender, ons navigatiesysteem krijgt geen gps verbinding. Allicht door het dichte wolkendek ? De gps heeft de map wel ingeladen dus wordt het padvindersgewijs navigeren door de kaart manueel op het scherm te verschuiven en ondertussen verder te gaan op visuele herkenningspunten. Niet handig bij zo'n hondenweer.

DSC_0081

Al snel moeten we de highway verlaten en rijden we lange tijd door landelijk gebied op weg naar het boerendorp Lynchburg. Toch zijn we nog mooi op tijd en komen we om 10u45 aan bij de distillerij. We melden ons aan bij de gids voor The flight of Jack Daniel's tour. U bent mooi op tijd zei de gids, u mag daar in het visitor center nog een uurtje wachten ??? Nog een uur wachten , we hebben een tour om 11u. En ze begint te lachen... u komt waarschijnlijk van Chattanooga ? Euh ja... Ah dat is een andere tijdzone, wij lopen een uur achter... Oei, dan hadden wij een uur langer kunnen slapen.

Een uur later vertrekken we dan voor een tour van 90 minuten, we bezoeken allerlei installaties en productieprocessen. Krijgen een deel historie over Jack, al was dat maar zijn bijnaam, zijn echte naam was Jasper. Hij richtte de distillerij op in 1875 en de reden waarom ze nog steeds in dat landelijk dorpje gevestigd is, komt door het feit dat daar de bron Caves Spring gevestigd is. De bron die zorgt voor het pure, zuivere water waar de whiskey mee gemaakt wordt. 1/3 van de bevolking van Lynchburg werkt dan ook bij Jack Daniel''s. Van hieruit worden dus alle flessen gemaakt die over de hele wereld verkocht worden.

Ze maken hun eigen houtskoolfiltering.

DSC_0009

De caves spring bron, met voor de bron een standbeeld van Jack.

DSC_0010

DSC_0011

Amerikaanse whiskey onderscheidt zich van Schotse door mais te gebruiken ipv gerst.

DSC_0012

Het oorspronkelijke bureel van Jack.

DSC_0015

DSC_0014

DSC_0013

Uitleg over het maken van de eiken vaten, "barrels" genoemd, die ter plaatse gemaakt worden en maar éénmaal gebruikt worden.

DSC_0016

Bezoek aan de productie. In bepaalde delen mochten geen foto's genomen worden.

DSC_0017

DSC_0019

DSC_0021

Bezoek aan het oudste, toen nog relatief kleine, barrelhuis. Ondertussen hebben ze 91 barrelhuizen van 12 verdiepen met elk zo'n 20.000 vaten, waar moeder natuur (warmte en koude temperaturen) gedurende de jaren rijping hun werk kan doen. Bij warmte neemt het eiken vat de whiskey op en bij afkoeling geeft het de whiskey terug af. De duurste whiskey ligt op de hoogste verdiepen en zo naar beneden.

DSC_0022

DSC_0030

DSC_0023

DSC_0007

DSC_0002

En zeker niet onbelangrijk, het proeven... niet zomaar proeven, maar met deskundige uitleg.

DSC_0024

DSC_0028

DSC_0027

DSC_0029

Voor de liefhebbers een enorme keuze. Jammer genoeg zijn we met het vliegtuig, anders had er wel een flesje mee gegaan.
Een flesje Jack Daniel's Sinatra bijvoorbeeld.... Kost u wel 150 $.

DSC_0034

DSC_0033

DSC_0032

Nog een laatste eigenaardigheid... Jack Daniel's wordt gemaakt in Lynchburg en dat ligt in Moore County en dat is een "droge county"  Dat wil zeggen dat er een geheel verbod is op de verkoop van alcohol in bars of winkels. Pas na een aanpassing in de wet sinds 1995, mag de distillerij in hun eigen winkel flessen verkopen aan bezoekers en een proeverij organiseren.

Nog steeds in de regen, maar wel met een opnieuw werkende gps rijden we richting Murfreesboro, voor een bezoek aan het Stones River battlefield waar op 31 december 1862 een zware veldslag plaatsvond tussen zuidelijken en de Unie soldaten in de Amerikaanse burgeroorlog. Op één dag vielen er meer dan 3000 dodelijke slachtoffers. Na 3 dagen was er een overwinning voor de Unie.

DSC_0045

DSC_0050

DSC_0057

DSC_0058

DSC_0059

De zuidelijken plaatsen een massale aanval door de katoenvelden, maar werden terug geslagen door de kanonnen van de Unie die stonden opgesteld in de bossen.

DSC_0061

DSC_0062

Op de begraafplaats liggen meer dan 6000 slachtoffers begraven, 3000 van deze veldslag en nog eens zoveel van andere veldslagen in Tennessee.

DSC_0075 DSC_0066

DSC_0064

DSC_0073

DSC_0072

DSC_0077

DSC_0074

Hierna rijden we verder naar ons BW hotel in Nashville, nog zo'n 45 km verderop. Dat maakt onze trip voor vandaag ook weer iets meer dan 250km en komen we met ons totaal bijna aan 3000 afgelegde kilometers. We hebben ondertussen toch al voor € 80 getankt.... Dat kost hier dus echt niks hé.

DSC_0082

Na weer een korte rustpauze in het hotel, vertrekken we voor onze avondactiviteit. Nashville, het mekka van de countrymuziek. Dan moet je zeker een avond meegemaakt hebben in het Grand Ole Opry. Het is een wekelijkse show die al sinds 1925 live wordt uitgezonden op radio en later ook op tv. Elke show omvat meerdere artiesten van gevestigde waarden, opkomend talent en Opry members.

Het is dan ook haast alle weken uitverkocht en er tijdig bij zijn om tickets te bemachtigen is nodig. Het is ook een mix van verschillende soorten country... classic, rock, bluegrass...

DSC_0085

DSC_0083

DSC_0084

DSC_0086

We hadden goede plaatsen en de sfeer en muziek was top. Het Grand Ole Opry house met 4400 zitplaatsen was bijna uitverkocht voor vanavond.
Ik heb nog nooit zo'n akoestiek en geluidsinstallatie gehoord als hier, zo zuiver. Vergeet concerten in het sportpaleis...

Ze zeggen jullie misschien weinig, maar ik geef de namen toch even mee:
Jeannie Seely, Rhonda Vincent, Charlie Worsham, Ricky Skaggs en Chris Janson (nummer 1 in de US charts sinds vorige week) en een groep die de iets oudere onder jullie misschien wel kennen is Exile.

Zegt de naam jullie niets, dan kennen jullie dit zeker. Al zien ze er nu iets anders uit.
Klik even op de youtube link hieronder.

DSC_0088

DSC_0089

DSC_0091

DSC_0092

Grappige is, de traditionele aankondiger, die ook tijdens de live uitzending de reclameboodschappen voorleest tussen de verschillende artiesten.

DSC_0114

DSC_0095

DSC_0101

DSC_0102

DSC_0105

DSC_0111

DSC_0116

DSC_0117

Het dak ging er helemaal af toen Chris Janson als laatste de show kwam afsluiten. Zijn hit "good vibes" staat sinds vorige week op nr. 1

DSC_0119

DSC_0122

DSC_0124

DSC_0126

DSC_0130

U ziet, het was weer een goed gevulde dag en morgen nog meer Nashville.

God bless you, zoals ze hier zeggen.

1. Silvia:
    Zag er weer top uit👍😃💋💋
  2. Luc & Ivette:
    31 oktober 2019
    Grappig dat uurverschil...weer leuke uitstappen Luc!
  3. Benno:
    mooie dag geweest
  4. Erik:
    31 oktober 2019
    Ben je zeker dat je geen Jack gedronken had voor vertrek🤔🤔🤔
    De afsluiter van de dag was een topper 🤜✊️🤗
    Enjoy life 🍀😘🤔
  5. B &P:
    31 oktober 2019
    Ondanks het weer zag het er toch weer een leuke drukke dag uit 👍jullie zullen wel weer moe maar voldaan in jullie bedje zijn gegaan 😴😴😉