Dag 21 - Miami

10 november 2019 - Miami Beach, Florida, Verenigde Staten

Zo goed de nacht voordien was, zo slecht was hij deze keer. Was het de harde matras of was het de stress van een eerste schoolreis... Al zou dat niet mogen na al die vorige cruises. Feit was dat we rond 3u deze nacht klaar wakker waren.

Dan maar TV kijken midden in de nacht... Het lijkt wel de nacht van de advocaten. Zeker 20 zenders die je een advocaat willen aansmeren voor alles en nog wat. Te weinig schadevergoeding gekregen voor orkaanschade, voor verkeersongevallen, voor kanker van round-up onkruidverdelger, enz...

Het weer gaat momenteel alle kanten uit. Gisterennamiddag nog met 31 graden in het zwembad, deze morgen alweer donkergrijs en veel regen. Niet veel belovend voor de start van een cruise. We zijn nog zo'n 65 km van Miami verwijderd en onze huurauto moet om 10 uur terug binnen gebracht worden. Het verkeer is rustig op zaterdagmorgen, dus we zijn prima op tijd.

De retour verloopt gesmeerd.

IMG_20191109_095559

We klokken exact af op 5825 afgelegde kilometers op onze roadtrip. Flink gereden dat wel, maar wat nog straffer is.... we hebben maar voor 181 euro getankt. Eén tank niet meegerekend die in de huurprijs inbegrepen was. Vlug gerekend, ongeveer een derde van wat je bij ons zou betalen. Allicht zal de benzine even duur zijn, zo zie je nog maar eens wat ze er bij ons aan taksen bijlappen. :-(

Bij het verlaten van de car rental, hebben we geluk. De gratis shuttle bus van Alamo tussen airport en cruise terminal is net aangekomen. Het nemen van de shuttle spaart ons een taxirit uit. Het kost je wel iets meer tijd, want deze rijdt natuurlijk langs alle schepen die, die dag in Miami aangemeerd liggen en dat zijn er 5 vandaag. Maar het maakt niet uit, we hebben tijd genoeg. Het is nu eenmaal de grootste cruisehaven ter wereld.

De gratis Alamo shuttle.

IMG_20191109_100919

IMG_20191109_101514

Royal Carribean heeft met terminal A een splinternieuwe hypermoderne terminal.

terminal

Veel nieuwigheden deze cruise. Zo hadden we thuis al de check-in procedure gedaan via de Royal app. Alle gegevens en zelfs onze foto was al ge-upload via onze webcam thuis. Dus enkel ons paspoort werd gecontroleerd in de terminal en we konden zo doorlopen naar het schip.
Zelfs onze seapass (de enige kaart die je aan boord gebruikt voor alles) wordt niet meer in de terminal gemaakt, maar ligt al klaar in je kajuit.

IMG_20191109_110011

IMG_20191109_112716

In iets meer dan 20 minuten waren we dus klaar, van het moment  dat onze koffers in ontvangst werden genomen tot het moment dat we konden gaan genieten van het grootste cruiseschip ter wereld, The Symphony of the Seas. Het kwam in 2018 in de vaart en beschikt dus over alle nieuwste mogelijkheden op zee. Morgen hebben we een zeedag en krijgen jullie een voorstelling van dit pareltje.

De nieuwste versie van de seapasses.

DSC_0009

Om 13 uur stipt waren de kajuiten beschikbaar en zelfs onze bagage was op dat moment al aan onze kajuit afgeleverd. Zo snel hebben we ze nog nooit gehad. Top service Royal...

We hebben dit keer een buitenkajuit, dat wil zeggen met een raam. Geen balkon deze keer en dat heeft een heel eenvoudige reden... Het budget met de roadtrip een beetje binnen de perken houden. Onze kajuit ligt aan de voorkant van het schip, onder de brug zeg maar. We zijn zeer tevreden over de kajuit die meer dan voldoende ruimte heeft.

DSC_0003

DSC_0004

DSC_0005 DSC_0006

Om 15u30 moeten alle passagiers aan boord zijn en dan een kwartier later volgt de door internationale regels opgelegde "Muster drill".
Zeg maar veiligheidsinstructie, waar alle passagiers verplicht moeten aan deelnemen, of het nu je 1ste of je 50ste cruise is.

DSC_0010

IMG_20191109_153526

IMG_20191109_153448

Daarna is het wachten op het vertrek om 17u. Jammer genoeg regent het nog steeds en wordt het dan maar tijd voor onze eerste cocktail's aan de Sand bar en reserveren we ook onze specialiteitenrestaurant voor later op de week via de handige nieuwe app.

IMG_20191109_161715

DSC_0011

DSC_0002DSC_0001

Als de hoorn blaast weten we dat we Miami verlaten, richting Caribbean. Duimen op beter weer daar...
Eerste stop wordt Honduras, dat we pas maandag zullen bereiken. We zullen eerst langs de noordkant van Cuba passeren.
Op het moment dat ik deze blog schrijf (iets na middernacht), naderen we trouwens al Havana.

We proberen toch op het bovendek even een glimp op te vangen van omliggende eilanden met de dure villa's van rijke filmsterren, topsporters, enz die allemaal een optrekje hebben op Star island in Miami. Jammer genoeg volgt alweer de volgende regenbui en moeten we schuilen op één van de overdekte dekken en verder kijken van achter het glas.

DSC_0012

DSC_0013

DSC_0014

DSC_0015

DSC_0018

DSC_0016

DSC_0019

Geen zwaar avondprogramma vandaag, rustig aperitieven in de Diamonds Club en daarna lekker dineren in de main dining room.
Royal Caribbean bestaat trouwens dit jaar 50 jaar. En net vandaag blijkt dat de oprichter van R.C., Edwin Stephan gisteren te zijn overleden.

IMG_20191109_192732

IMG_20191109_214839

IMG_20191109_212300

Als de avond vordert, willen we toch nog even opblijven want om middernacht vindt op de Royal Promenade (het hart van het schip) de Big Welcome Balloon Drop plaats. De party wordt eerst verzorgd door Muzik Xpress, de sfeer zit er goed in.

Daarna worden maar liefst 6000 ballonnen los gelaten. Filmpje op videopagina.

DSC_0031

DSC_0025

DSC_0030

Na een oorverdovend geknal van kapotte ballonnen is het alweer bedtijd.
Morgen een zeedag, en duimen maar voor een beetje zon.

Tot de volgende.

1. Benno:
    10 november 2019
    het varen kan beginnen,amuseer jullie maar xxx
  2. Erik:
    10 november 2019
    Er zijn mensen die op een heel jaar niet zoveel rijden...😳😳
    Doch als je iets wil zien moet je er iets voor over hebben...😉😇
    En nu effe zelf een ster zijn & laat jullie gaan /varen zou ik zeggen 🤗🤞
    Enjoy life 🍀😘
  3. Stefan:
    10 november 2019
    Hopelijk hebben jullie meer succes als wij in Honduras. Archie slecht weer toen en door de mist zo goed als niets van Roatan gezien! 😔
  4. Francoise van nunen:
    geniet ervan xxx